Uppsala universitetsbibliotek

Zotero

Biblioteket erbjuder kostnadsfria kurser och workshops för studenter och anställda vid Uppsala universitet som vill komma igång med referenshanteringsprogrammet Zotero.

Zotero är ett gratis verktyg som hjälper dig att samla och organisera dina källor och att skapa källhänvisningar och referenslistor när du skriver uppsatser och PM.

I introduktionskursen hjälper vi dig att komma igång, installera programvara och skapa ett konto. Vi går igenom hur du sparar referenser till Zotero från artikeldatabaser, kataloger och webbsidor, bifogar PDF-filer, samt hur du infogar källhänvisningar och skapar litteraturlistor i ditt dokument.

I den avancerade kursen går vi igenom hur du säkerhetskopierar och återställer ditt Zotero-bibliotek, hur du kan arbeta med Zotero i Google Drive, Zotero på mobila enheter och appar m.m.

Det är en fördel om du kan ta med dig egen dator till kursen.

Tekniska krav för Zotero
Webbläsare: Firefox, Google Chrome eller Safari.

Ordbehandlingsprogram:

  • MS Word till Windows 2003 eller senare (men inte 2010 Starter Edition)
  • MS Word till Mac 2004 eller senare
  • OpenOffice, LibreOffice eller NeoOffice

Läs mer om kompatibilitet på Zoteros webbplats
Snabbguide till Zotero

kurstillfällen

Kurstillfällen hittar du i kalendariet nedan. Klicka, läs mer och anmäl dig där.