Ångström Visualisation Lab
Verksamheten riktar sig till dig som vill arbeta kreativt med digital visualisering, som vill pröva VR-teknik och som vill lära dig nya program på öppna workshops.
- Rummet är tillgängligt dygnet runt med campuskort
- Du kan boka labbet i TimeEdit, sök efter Ångström Visualisation Lab. Som student kan du boka enskilda zoner. Lärare och andra anställda bokar hela rummet.
Kom igång:
- I labbet kan du använda de befintliga datorerna. Som student loggar du in med ditt CAS-id och har tillgång till särskilda program avsedda för visualisering.
- Du kan låna handkontroller till VR-glasögonen i bibliotekets informationsdisk. Är informationsdisken stängd när du är färdig kan de återlämnas i den svarta brevlådan till vänster om labbets dörr.
Felsökning
Biblioteket ansvarar för det som finns i labbet tillsammans med IT och datorservice på Ångström (supporten - support[at]angstrom.uu.se).
Får jag äta och dricka i labbet?
- Ja, men du måste plocka undan efter dig. Du är själv ansvarig för att skydda tekniken från spill.
- Det finns återvinningskärl mittemot labbet.
Fasta datorerna
Jag får inte igång datorn
- Är alla sladdar ordentligt fastsatta? Om ja - starta om datorn.
- Funkar det fortfarande inte: sätt upp en skylt och anmäl till supporten (support[at]angstrom.uu.se). Skriv tydligt vad det är som inte fungerar.
VR
Jag får inte igång datorn
- Är alla sladdar ordentligt fastsatta? Om ja - starta om dator
- Funkar det fortfarande inte: sätt upp en skylt och anmäl till supporten (support[at]angstrom.uu.se). Skriv tydligt vad det är som inte fungerar.
Datorn är igång men skärmen är svart
-
Det finns en knapp i nedre högra kanten på skärmen vid VR-datorn. Tryck in den för att starta om den.
Hur loggar jag in?
- Det är direktinloggning, så det räcker med att starta datorn.
Handkontrollerna tappar kontakten med VR-programmet
- Stå vänd mot skärmen hela tiden. Kontakten kan glappa om du vänder dig ifrån sensorerna och på så vis "täcker signalen".
- Funkar det ändå inte kan du be bibliotekets personal att byta batterier.
-
Funkar det fortfarande inte: sätt upp en skylt och mejla till supporten (support[at]angstrom.uu.se). Skriv tydligt vad det är som inte fungerar.
Skärmen på väggen och Touchskärmen bredvid skärmen på väggen
Hur loggar jag in?
- Du loggar in med sitt CAS-ID. Det gäller för både studenter och anställda.
Hur kopplar jag in min egen dator till skärmen på väggen?
- Det finns HDMI-kablar som går från skärmen. Ta en av dem och koppla in den i datorn.
- Fungerar det inte? - Är alla sladdar ordentligt fastsatta? Om ja - starta om skärmen.
-
Funkar det fortfarande inte: sätt upp en skylt och mejla till supporten (support[at]angstrom.uu.se). Skriv tydligt vad det är som inte fungerar.