Ångström Visualisation Lab

Verksamheten riktar sig till dig som vill arbeta kreativt med digital visualisering, som vill pröva VR-teknik och som vill lära dig nya program på öppna workshops.

  • Rummet är tillgängligt dygnet runt med campuskort
  • Du kan boka labbet i TimeEdit, sök efter Ångström Visualisation Lab. Som student kan du boka enskilda zoner. Lärare och andra anställda bokar hela rummet.

Kom igång:

  • I labbet kan du använda de befintliga datorerna. Som student loggar du in med ditt CAS-id och har tillgång till särskilda program avsedda för visualisering.
  • Du kan låna handkontroller till VR-glasögonen i bibliotekets informationsdisk. Är informationsdisken stängd när du är färdig kan de återlämnas i den svarta brevlådan till vänster om labbets dörr.


Felsökning

Biblioteket ansvarar för det som finns i labbet tillsammans med IT och datorservice på Ångström (supporten - support[at]angstrom.uu.se).
 

Får jag äta och dricka i labbet?

  • Ja, men du måste plocka undan efter dig. Du är själv ansvarig för att skydda tekniken från spill.
  • Det finns återvinningskärl mittemot labbet.

Fasta datorerna

Jag får inte igång datorn

  • Är alla sladdar ordentligt fastsatta? Om ja - starta om datorn.
  • Funkar det fortfarande inte: sätt upp en skylt och anmäl till supporten (support[at]angstrom.uu.se). Skriv tydligt vad det är som inte fungerar.
     

VR

Jag får inte igång datorn

  • Är alla sladdar ordentligt fastsatta? Om ja - starta om dator
  • Funkar det fortfarande inte: sätt upp en skylt och anmäl till supporten (support[at]angstrom.uu.se). Skriv tydligt vad det är som inte fungerar.
     

Datorn är igång men skärmen är svart

  • Det finns en knapp i nedre högra kanten på skärmen vid VR-datorn. Tryck in den för att starta om den.

​Hur loggar jag in?

  • Det är direktinloggning, så det räcker med att starta datorn.


Handkontrollerna tappar kontakten med VR-programmet

  • Stå vänd mot skärmen hela tiden. Kontakten kan glappa om du vänder dig ifrån sensorerna och på så vis "täcker signalen". 
  • Funkar det ändå inte kan du be bibliotekets personal att byta batterier.
  • Funkar det fortfarande inte: sätt upp en skylt och mejla till  supporten (support[at]angstrom.uu.se). Skriv tydligt vad det är som inte fungerar.

Skärmen på väggen och Touchskärmen bredvid skärmen på väggen

Hur loggar jag in?

  • Du loggar in med sitt CAS-ID. Det gäller för både studenter och anställda. 

Hur kopplar jag in min egen dator till skärmen på väggen?

  • Det finns HDMI-kablar som går från skärmen. Ta en av dem och koppla in den i datorn. 
  • ​Fungerar det inte? - Är alla sladdar ordentligt fastsatta? Om ja - starta om skärmen.
  • Funkar det fortfarande inte: sätt upp en skylt och mejla till  supporten (support[at]angstrom.uu.se). Skriv tydligt vad det är som inte fungerar.